Mini outreach - Reisverslag uit San Pedro, Belize van Rene Waard - WaarBenJij.nu Mini outreach - Reisverslag uit San Pedro, Belize van Rene Waard - WaarBenJij.nu

Mini outreach

Door: Marcella

Blijf op de hoogte en volg Rene

14 Maart 2010 | Belize, San Pedro

Twee weken geleden begon onze mini outreach. Op maandag kwam de vader van Pete, de dominee van de plaatselijke kerk ons lesgeven over Belize. Hij legde uit dat bijna alle mensen hier katholiek zijn en hij vertelde dat er enorm veel alcohol en drugsmisbruik is en dat daarom veel kinderen verwaarloosd worden. Daarnaast is de relatie tussen mannen en vrouwen hier nogal anders dan we gewend zijn. Vrouwen worden hier echt als een object gezien en voor mannen geeft het status om zoveel mogelijk kinderen te verwekken bij zoveel mogelijk vrouwen. Dat is iets dat we hier ook echt merken. Als vrouw loop je hier niet voor je lol alleen over straat. Je krijgt constant vrouwonvriendelijke opmerkingen te horen. Mannen krijgen voornamelijk constant drugs aangeboden.
We hebben dus veel geleerd over hoe Belize in elkaar zit.

Dinsdag zijn we de stad ingegaan om een enquete te houden over waar mensen hun waarde vandaan halen. We gingen in 3 groepen, waarbij elke groep ongeveer 4 toeristen en 4 lokale bewoners interviewde. Het was heel interessant om te zien hoe verschillend iedereen dacht. Niemand dacht hetzelfde. En veel mensen vonden dat mensen en dieren dezelfde waarde hadden. Er waren maar weinig mensen die hun waarde van God kregen. Dus wij probeerden steeds de mensen aan het denken te zetten over God.

Vrijdag was onze opdracht om de lokale jeugdgroep te leiding. Eindelijk weer tienerclub voor ons! Wij waren dus helemaal in ons element en kregen de leiding over de avond. We hebben eerst een spelletje gespeeld en daarna deelden we getuigenissen en een korte bijbelstudie. Daarna gingen we in groepjes uiteen. Het was echt ongelooflijk wat de tieners allemaal deelden. Ik had een meisje in mn groep die onlangs een zelfmoord poging had gedaan en een ander meisje barste in tranen uit omdat haar vader deze week had gezegd dat hij haar haatte. In andere groepen hoorden we veel van eetstoornissen en veel van kinderen die door hun ouders alles behalve geliefd werden. Het zelfbeeld van de meisjes was over het algemeen dus heel laag. Het was zo gaaf dat we er voor de tieners konden zijn en met ze konden delen hoe God over hun dacht. En wij waren natuurlijk ook heel blij dat we weer onder tieners waren. Natuurlijk staan onze 'eigen' tieners nog steeds op 1 hor ;)

Zaterdag deden we een 'woodwork ministry'. Dat is een groep van ongeveer 15 mannen die na het werk op zaterdag samenkomen. Ze krijgen dan te eten en ze luisteren naar een bijbelstudie. Omdat het alleen maar mannen waren, hebben we onze mannen de leiding gegeven. Helemaal gezien het feit dat de mannen hier niet altijd evenveel respect hebben voor vrouwen. Richie en Luke deelden eerst hun getuigenis en rene gaf daarnaa een bijbelstudie. Daarna hebben we nog een tijd met de mannen gepraat en voor ze gebeden. We merkten echt dat bij veel mannen het alcoholgebruik een groot probleem was. Maar veel van hun wilde het echt aanpakken en dat was heel gaaf om te zien. We hoorden dat de mannen in lange tijd niet meer zo open waren geweest als deze middag, dus dat was voor ons wel een bemoediging. Overigens hadden ze daar een hele schattige boxer puppie, dus we waren er niet weg te slaan ;)

Zondat was het de beurt aan de zondagschool. Rene deed de groep van 7-11 jaar en ik deed de groep van 3-7 jaar. Om eerlijk te zijn was het voor ons even wennen aan de chaos! Tieners zijn heel wat makkelijker dan de kleine kindertjes. We hebben we een bijbelverhaal verteld en ze daarna laten knutselen. En toen om de tijd te vullen nog wat Amerikaanse spelletjes die wij niet kenden ;) We hebben voor onszelf geleerd dat de kleine kinderen duidelijk niet ons ding is. Toch was het wel leuk om een keer gedaan te hebben.

Deze week hebben we weer gewoon een spreker gehad en een normale week. Het thema voor deze week was 'discipelschap'. We hebben vooral veel bijbelverhalen ontleed (zoals David en Goliath, Josef, de voetwassing en het verhaal van de 5 broden en 2 vissen).Het is heel erg leerzaam om een keer dieper in al die verhalen te duiken en je er echt in in te leven. Dan komt het allemaal veel meer tot leven en kan je er echt wat mee.

Vanmiddag komt de basis van Belmopan hier en de zeilers zijn hier ook sinds donderdag al, dus we zitten zometeen met 50 mensen op de basis. Dat betekent ook dat we voor 50 mensen moeten koken.. dat gaat nog een hele opgave worden. Dean Sherman is deze week onze spreker. Het thema zal 'geestelijke strijd' zijn.

We weten nog niks meer over onze outreach. Met een beetje geluk horen we daar morgen meer over. We zijn erg benieuwd hoe het er uit zal gaan zien!

• 15 Maart 2010 - 11:07

Dennis En Kirsten:

He lieve rene en marcella,
    super om jullie mooie verhaal te lezen elke keer weer:D jullie schrijven echt boeiend en het is elke keer weer een verrassing want zoveel 'gewone' weken hebben jullie niet;) haha
    Nog 2 maandjes en we mogen jullie weer zien!

liefs

• 16 Maart 2010 - 17:11

Femke:

Supercool! Echt vet, wat jullie allemaal meemaken daar... Eigenlijk snap ik wel waarom jullie tieners leuker vinden dan jonge kinderen... Ten eerste krijsen ze niet zo (beetje een vooroordeel...) en natuurlijk ook omdat ze allemaal heel erg lijken op de 'brave' tieners van de TC!;)
    In die 9? 10? weken dat jullie weg zijn, hebben jullie echt al ontzettend veel gedaan! Nu al een voorbereiding op de echte outreach...
    Gods zegen in de komende weken en veel suc7!
    Liefs, Femke