Een overvolle basis.. - Reisverslag uit San Pedro Town, Belize van Rene Waard - WaarBenJij.nu Een overvolle basis.. - Reisverslag uit San Pedro Town, Belize van Rene Waard - WaarBenJij.nu

Een overvolle basis..

Blijf op de hoogte en volg Rene

10 September 2012 | Belize, San Pedro Town

Afgelopen dinsdag is een nieuwe DTS van start gegaan. De week ervoor zat vol met heel veel dingen organiseren en klaar krijgen voordat de studenten kwamen. René moest snel alle stapelbedden bouwen en in de kamers zetten en zorgen dat het water en alle lampen het deden in alle kamers. Ik was vooral druk bezig met het organiseren van de nieuwe menu's, recepten en het trainen van onze 'cooking lady'. Omdat deze school ze groot is, hebben we een aantal dingen anders aangepakt. Één belangrijke verandering is de manier waarop we boodschappen doen en koken. We bestellen nu alles in de stad en het wordt op de basis bezorgt, zodat studenten niet meer de stad in hoeven om boodschappen te doen. Het voordeel is dat we de studenten niet meer hoeven te trainen en daarom ook minder kans hebben dat dingen gemist worden. Het nadeel is ik nu alleen verantwoordelijk ben voor het bestellen en wegzetten van alle spullen. Met ongeveer 50 mensen op de basis, kan je je voorstellen dat we aardig wat eten hebben. Dus ik ben al snel zo'n 3 uur bezig met het eten organiseren als het eenmaal bezorgd is. Ach, zo blijven we bezig en weten we in ieder geval zeker dat het goed gedaan wordt!
We hebben ook besloten studenten niet meer te laten koken. Onze 'cooking lady', Cristine kookt nu voor ons voor lunch en dinner. Zo weten we zeker dat het eten op tijd op tafel komt en hebben we niet elke dag verschillende mensen in de keuken. Een hele vooruitgang, maar het vergt wel aardig wat tijd om Cristine te leren hoe alles gekookt en gepresenteerd moet worden.

Afgelopen dinsdag zijn onze studenten aangekomen. 34 in totaal, waarvan 8 jongens en 26 meisjes. Er zijn 2 meisjes uit Noorwegen, een getrouwd stel uit Finland, een meisje uit Zweden en 2 meisjes uit Engeland. Dus de Europeanen zijn dit keer best goed vertegenwoordigd! De groep is een hele leuke mix van verschillende persoonlijkheden. Met zo'n grote groep zijn er altijd wel een paar mensen waar je het heel goed mee kan vinden. Het is super om te zien hoe de meeste studenten helemaal klaar zijn om door God veranderd te worden en om te groeien in hun geloof. Tot nu toe pakken ze alles wat we van ze vragen heel snel op. Vandaag zijn de eerste lectures begonnen.De studenten waren allemaal heel erg enthousiast om eindelijk te beginnen met het 'echte' werk, maar aan het eind van de lectures waren ze al vrij uitgeput! Het is toch best een lange tijd om 4 uur lang naar iemand te luisteren. Vanmiddag hebben ze hun eerste opdracht al. Ze geven een presentatie over wat het evangelie is. Dus we hebben ze gelijk goed aan het werk gezet!

Afgelopen weekend zijn ze ook begonnen met duiken. René is heel het weekend hard bezig geweest om 28 studenten te leren hoe ze moeten duiken. De zee was aardig wild, dus we hadden 8 studenten die heel erg zeeziek werden en niet konden duiken. Één daarvan heet 4 keer overgegeven over René heen. Het was duidelijk een getuigenis hoe geduldig René is geworden, want hij had er nauwelijks problemen mee! Als duikinstructeur moet je natuurlijk het goede voorbeeld geven :)

Deze week zal er weer meer gedoken worden en zullen de normale lessen ook gewoon doorgaan. Dus het beloofd een drukke week te worden.

Wij zijn ondertussen meer verantwoordelijkheden gaan dragen. We zijn verantwoordelijk voor alle praktische dingen op de basis, dus het onderhoud en de inventaris van alle huizen. Daarnaast overzien we alle workduties (corvee). Dus we moeten alle staff trainen, zodat zij de studenten kunnen overzien. En vervolgen blijven checken of alles gaat zoals gepland. Daarnaast hebben we ook ons 'gewone' werk nog, met het overzien van de keuken en de gasten. Dus we zijn lekker bezig. Het is soms nog een beetje lastig om onze weg te vinden in onze nieuwe rol. Het is niet altijd duidelijk wat precies onze verantwoordelijkheden zijn, dus dat is soms een beetje zoeken. Uiteindelijk willen we dat alles hier gewoon goed draait, dus houden we voor alles wel een oogje in het zeil.
Eind volgende week zal Lynn waarschijnlijk naar Amerika gaan om Chris af te lossen. We zullen dan een week of 2 geen directeuren op de basis hebben, dus dan worden we even helemaal verantwoordelijk hier. We hebben het fort wel eens eerder staande gehouden zonder Chris of Lynn hier, dus dat gaat best goed komen.

Zoals je kan lezen is er hier dus genoeg te beleven!

• 10 September 2012 - 23:20

Kirsten:

Pff, heftig hoor!!
    Heel veel succes, plezier en energie!!

Liefs

• 11 September 2012 - 07:52

Irma:

Hahaha lekker hoor rene!!!
    Succes met alles!

X van ons

• 14 September 2012 - 11:03

Aart En Hanneke:

Go for it. You can do it !!! Even oefenen, haha.
    Geniet ervan.
    Veel zegen en een dikke knuffel van ons.