Een nieuwe start - Reisverslag uit San Pedro Town, Belize van Rene Waard - WaarBenJij.nu Een nieuwe start - Reisverslag uit San Pedro Town, Belize van Rene Waard - WaarBenJij.nu

Een nieuwe start

Door: Marcella

Blijf op de hoogte en volg Rene

02 Januari 2013 | Belize, San Pedro Town

Allereerst de allerbeste wensen voor iedereen voor dit komende jaar! We hopen dat jullie allemaal fijne feestdagen hebben gehad.

Het was voor ons voor het eerst dat we in Belize kerst en oud en nieuw hebben gevierd. Het gaf best een beetje dubbele gevoelens. Aan de ene kant was het de laatste keer dat we hier zouden zijn met de feestdagen, maar tegelijk misten we onze vrienden en familie in Nederland toch ook wel.
Met kerst hebben we met alle staff gebruncht. Daarna hebben we 's middags een kerstfilm gekeken onder het genot van veel te veel snacks. 's avonds hebben we met z'n allen gegeten. Iedereen hielp mee om het eten klaar te maken en de tafel een beetje gezellig te maken. Uiteindelijk hebben we best een gezellig dinner gehad. Na het eten was het tijd voor cadeautjes. Dat moet nou eenmaal als je met allemaal Amerikanen op de basis bent. Gelukkig werd er met ons goedkope Nederlanders rekening gehouden. We deden een spel waarbij we allemaal een cadeautje moesten brengen, die we niet gekocht mochten hebben. We moesten dus erg creatief zijn. Voor ons een uitstekende gelegenheid om van wat spullen af te komen die we toch niet mee naar Nederland willen nemen! Helaas kregen we er wel weer wat troep voor terug, maar daar vinden we nog wel een gelukkige eigenaar voor :)
Oud en nieuw wordt hier niet zo uitgebreid gevierd als in Nederland. Wij hebben op oudjaarsdag en nieuwjaarsdag gewoon heel de dag gewerkt. Rene besloot op het laatste moment toch maar de stad in te gaan op oudjaarsdag om naar het vuurwerk te kijken en gelukkig maar! Er wordt in Belize geen vuurwerk verkocht, maar er wordt wel vuurwerk in de stad afgestoken vanuit de gemeente. Rene heeft 's avonds eerst een tijdje staan praten met de mannen die het vuurwerk klaar aan het zetten waren en heeft het uiteindelijk zo ver gekregen dat hij op de boot mee kon waar het vuurwerk werd afgestoken. Zo zat hij dus tijdens de vuurwerk show een paar meter van het vuurwerk vandaan. De veiligheidsmaatregelen waren wellicht niet zo goed als in Nederland, maar hoe dan ook, was het een ervaring van z'n leven! Ondertussen lag ik al lekker in mn bedje te slapen en heb ik niks van het vuurwerk meegekregen.

Zoals jullie vast ondertussen gehoord of gelezen hebben, weten we dat we een meisje krijgen. Een paar weken terug hebben we een echo gehad en konden ons kleine meisje lekker zien bewegen. Ze beweegt al weken lang als een gek. In het begin was dat echt wel even wennen, zo'n buik die heel de tijd beweegt, maar ondertussen zijn we er wel aan gewend en is het hartstikke leuk. We zijn erg benieuwd of ze straks ook zo hyperactief gaat zijn!

Vandaag is de grote dag dat de studenten aankomen. Deze school hebben we 25 studenten. Naast een grote groep studenten uit Amerika en Canada, hebben we ook studenten uit Noorwegen, Oostenrijk, Frankrijk en Zuid-Afrika. Een leuke mix dus. We zijn erg benieuwd! Over een uur zullen de eerste studenten hier aankomen en kunnen we onze laatste groep studenten leren kennen.
De afgelopen dagen zijn dus vrij stressvol geweest om alles weer op tijd klaar te krijgen voor de komst van de studenten. We zijn nu op het punt waar we langzaam andere staff aan het trainen zijn voor onze rollen. Best raar, want wij nemen steeds minder verantwoordelijkheid, terwijl we andere mensen 'ons' werk zien doen. Het belangrijkste deel van ons leven de afgelopen 3 jaar was het werk dat we hier deden, dus dat is soms best een raar gevoel. Aan de andere kant weten we 100% zeker dat we terug naar Nederland moeten komen en is het tijd voor andere mensen om hier ons werk over te nemen.

De afgelopen maanden heeft God ons heel erg doen groeien in geloof. Dit is een tijd waar we volledig op hem moeten vertrouwen dat alles goed gaat komen met de overgang naar Nederland. We voelen super veel vrede en hebben meer vertrouwen dan ooit dat God alles in zijn hand heeft. Hoewel we nog niet weten hoe het allemaal gaat lopen, weten we dat God het beste met ons voor heeft en kijken we er naar uit hoe Hij zal voorzien in alles dat we nodig hebben.

• 15 Januari 2013 - 21:28

Kirsten:

Weer veel te lang niet gereageerd! een dikke knuffel van ons!