Week 5 en 6 - Reisverslag uit San Pedro, Belize van Rene Waard - WaarBenJij.nu Week 5 en 6 - Reisverslag uit San Pedro, Belize van Rene Waard - WaarBenJij.nu

Week 5 en 6

Door: Marcella

Blijf op de hoogte en volg Rene

14 Februari 2010 | Belize, San Pedro

Het is alweer een tijdje geleden dat we een verslag geplaatst hebben. Het is ongelooflijk druk geweest de afgelopen weken.
Vorige week (week 5) was Chris Toney er als spreker. Dat is de 2e keer dat we hem hadden. Hij is ook e directeur van de basis en onze duikinstructeur. Het thema van de week was: What is the gospel? Toen we op het onderwerp 'doop' uitkwamen, riep Hilary (mede student) of ze gelijk gedoopt kon worden. 2 anderen wilde ook gelijk, dus zijn we naar buiten gelopen en zijn 3 meiden gedoopt in de zee. Richie (mede student uit Belize) wilde wachten tot zijn moeder erbij kon zijn en is uiteindelijk vorige week donderdag gedoopt. Dat was dus een hele belevenis. Het was allemaal veel simpeler dan wij gewend zijn met alle vormen en vaste rituelen. Het is wel eens fijn om te zien dat het gewoon kan wanneer je er zelf klaar voor bent, zonder wachtlijsten enz.

In week 5 hebben we ook een school bezocht in de slechtste wijk van San Pedro. De hele wijk staat vol met krotten. De meeste hutjes hebben geen electricteit of stromend water en zijn gebouwd in het moeras. Ze dumpen al hun afval in het moeras om land te kweken. Het is dus ongelooflijk smerig. Een amerikaans stel heeft daar 3 jaar geleden een school gebouwd en er zijn daar nu al 500 kinderen. Ze moeten 30 euro betalen voor een heel schooljaar, maar de meeste ouders hebben dat geld niet, dus gaan de kinderen gratis naar school. Ze krijgen daar 2 maaltijden op een dag en krijgen ook veel bijbelonderwijs. Daarnaast komen we veel kinderen die niet eens kleren hebben, dus geeft de school ook kleren aan kinderen. Echt een heel mooi project. Na ons bezoek aan de school hebben we een gebedswandeling door de wijk gehouden. Het was heel erg deprimerend om door de wijk te lopen. Maar het was wel heel goed om de ' verborgen' plek in de stad te zien

Vorige week stond ook ons volgende duikbrevet op het programma. Om Rescue Diver te kunnen worden moesten we eerst een dik boek doorspitten en een examen maken. Daarnaast moesten we ook een EHBO cursus volgen, maar dan in het engels met heel veel medische engelse termen. En om het helemaal af te maken moesten we mensen 'redden' in de open zee. Toen ik rene moest redden zijn we op een rif gelopen en kwamen we vast te zitten. Als rene echt gered moest worden had hij het dus nooit gered. Toen rene mij moest redden hadden we de stroming tegen en kwamen we nooit bij de boot. Ik had het dus ook niet overleefd... laten we hopen dat als we echt een keer iemand moeten redden dat het beter gaat ;)
Gelukkig hebben we ons brevet wel gehaald.

We hadden vorige week ook 6 gasten op de basis. een stel met hun 2 kinderen en 2 vrienden van hun. Zij wilden ons verrassen en hebben zondagavond pannenkoeken en wafels gemaakt. Dat was echt de hemel op aarde! en om het nog mooier te maken hebben ze het wafelijzer hier gelaten, dus kunnen we nu zelf wafels maken. Rene zit vanavond in het kookteam, dus ik hoop dat er fatsoenlijke wafels uitkomen ;)

Afgelopen week was Matt Atkins de spreker. Het onderwerp was het vaderhart van God. We hebben het veel gehad over wat Gods liefde betekent en waarom we het zo weinig ervaren. Het was een hele confronterende week waarin we veel dingen over onszelf hebben ontdekt die we niet eens wisten, dus we hebben wat om te verwerken.

Morgen is het weer tijd voor ons mondelinge boekverslag, dus de hele basis is in rep en roer om het boek op tijd uit te hebben. Blijkbaar stelt heel de wereld alles uit tot het laatste moment. Wees niet bang, rene en ik zijn de enige die al klaar zijn :) We moeten de Nederlanders wel een beetje goed op de kaart zetten.

Gisteren hebben we olympische spelen geprobeerd te kijken. Natuurlijk moesten we Sven Kramer zien winnen. Dus na een wandeling van 20 min vonden we eindelijk ergens een tv waar de olympische spelen op uitgezonden werd. Toen bleek dat ze het schaatsen niet live uitzonden. Uiteindelijk hebben we rit 2 uur later gezien, waarbij elke 5 min een reclamebreak was. We hebben dus geleerd om de Nederlandse televisie te waarderen. Het kan nog veel erger!

Het internet werkt hier overigens meer niet dan wel, dus het kan af en toe een tijdje duren eerdat we weer een nieuw reisverslag of foto's hebben geupload.



  • 16 Februari 2010 - 17:41

    Femke:

    Lieve René en Marcella,

    Wat leuk om jullie belevenissen weer actueel te volgen. Zo te lezen hebben jullie inderdaad niet stil gezeten. Wat geweldig dat je zomaar gedoopt kan worden! Zonder overleg met de kerkenraad, familie uitnodigen, doopbad opzetten, liedjes uitzoeken, datum prikken... Ook geweldig om te lezen dat jullie zoveel onderwerpen en sprekers hebben. O: ik heb laatst een stukje in Jesaja gelezen en dat wil ik graag even naar jullie toesturen:

    Jesaja 49 vanaf vers 5

    'Toen sprak de Here, die mij in de schoot van mijn moeder vormde als zijn dienaar. Hij gaf mij de opdracht zijn volk Israël bij hem terug te brengen en heeft mij de kracht en het aanzien gegeven om deze taak uit te voeren. De Here zei: U zult meer doen dan alleen Israël bij mij terugbrengen. Ik zal u maken tot een licht voor alle volken van de wereld, om redding te brengen tot in de verste uithoek van de aarde.'

    Waarom sprak dit vers mij zo aan? Als je het in júllie vorm leest, en niet in die van Jesaja, lees je het volgende: Jullie zijn door God geroepen om Zijn boodschap de wereld in te brengen. Zo lees ik het tenminste, en ik weet niet hoe jullie het lezen? Ook heb ik van de TienerClub een kaart ontvangen van toen ik net lid was. Maar die stuur ik in de volgende reactie wel even, anders wordt dit wel heel lang. W8 even dus...

  • 16 Februari 2010 - 17:45

    Femke 2:

    Ben ik weer. Het vers van de TienerClub gaat als volgt:

    VOETSTAPPEN
    'Heer, U hebt gezegd dat - als ik eenmaal besloot U te volgen - U dan de hele weg met mij zou gaan. Maar nu zie ik dat er juist in de moeilijkste tijden van mijn leven slechts één paar voetstappen in het zand is.' De Heer antwoordde: 'Ik houd van je en zou je nooit verlaten. In jouw momenten van strijden en lijden, daar waar je maar één paar voetstappen ziet... dat waren de tijden dat Ik je droeg.'

    Ook dit stuk vind ik prachtig. Jullie mogen onthouden, dat als jullie je vrienden, familie, de TC;) en anderne missen, of als jullie ruzie hebben of gewoon als je het moeilijk hebt, je altijd bij God kunt komen. Hij zal je dragen en je zegenen in de tijden dat je het moeilijk hebt. Ik vind dit zo mooi en ik hoop dat jullie de tekst lezen. Misschien een andere betekenis, maar zo ervaar ik het. Afgelopen zaterdag presenteerde ik Maranatha in Concert, en het was geweldig. Daarover later meer. Ik moet nu gaan,

    God is bij jullie!

    HEEL VEEL LIEFS,

    Femke

  • 16 Februari 2010 - 17:54

    Dennis En Kirsten:

    he broer en zus:)

    wat ontzettend tof! het lijkt soms zo relaxen door al die foto's maar er zit zekern een inspanning aan vast...

    We hopen dat jullie ook tijd voor jezelf kan maken en zo lekker kan genieten!

    Blessed, dennis en kirsten

  • 16 Februari 2010 - 18:42

    Hanneke:

    Lieve kids,
    Waren de wafels een beetje gelukt. Jullie mogen altijd bij me oefenen. Ik stel mijn keuken met alle liefde beschikbaar. In mei mogen jullie je uitleven. We zien er naar uit. Veel liefs, Hanneke

  • 16 Februari 2010 - 22:53

    Femke (vd Giessen):

    Hee helden!
    Geweldig om weer eens wat van jullie te lezen.
    Het klinkt allemaal erg leuk en boeiend. Wij missen jullie hier wel, maar met een blik op de weg van de Heer, en stieken jullie terugkomst (tijdelijke) moet het goed gaan!
    En dikke kus van mij voor jullie allebei en ik ben even zo vrij om dit ook voor Marcel te zeggen, hij mist zn slaappartijtjes bij jullie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Belize, San Pedro

DTS

www.destinationparadise.org

Recente Reisverslagen:

17 Mei 2010

Laatste uren

02 Mei 2010

Outreach bij Joshua

20 April 2010

Eindelijk in Delhi

11 April 2010

Eerste week in India

05 April 2010

Eindelijk naar India
Rene

Actief sinds 09 Dec. 2009
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 71084

Voorgaande reizen:

04 Januari 2010 - 18 Mei 2010

DTS

18 Juni 2010 - 30 November -0001

YWAM Destination Paradise

Landen bezocht: